Projekti-insinöörinä Digi-Salama
-hankkeessa
Digi-Salama on Euroopan aluekehitysrahaston ja Uudenmaan liiton rahoittama hanke, jossa Metropolia ja Vantaan kaupunki yhdessä pyrkivät tuomaan Uudenmaan alueen pk-yrityksille hankkeen sloganin mukaisesti osaamista, kilpailukykyä ja verkostoja.
Hankkeessa tutkitaan ja pyritään soveltamaan kahden vuoden aikana automaatiotekniikan ja robotiikan uusia innovaatiota viidellä toimialalla: logistiikka, elintarvikeala, kiertotalous, älytuotanto ja älykiinteistöt. Teknologioiden näkökulmasta hanke jakautuu viiteen osuuteen: yhteistyörobotiikka eli cobotiikka, autonomiset robotit, digitaalinen kaksonen, koneoppinen ja VR/AR-teknologiat.
Osaamista, kilpailukykyä ja verkostoja
Jokaista teknologiaa on tarkoitus soveltaa yhden Salama-projektin verran yhdelle toimialalle, joten lopputuotoksena syntyy 25 projektia, jotka lähtökohtaisesti toteutetaan Uudenmaan pk-yrityksiin. Yksi Salama-projekti koostuu yhden opiskelijaryhmän ja yhden projektiassistentin puolen vuoden työstä. Muskelia tekemiseen tuovat teknologisina mentoreina hankkeessa toimivat Robotiikkayhdistys ja Automaatioseura.
Projektipäällikköämme konetekniikan lehtoria Antti Liljaniemeä lainatakseni:
”Monta vuosikymmentä alalla olleena nyt vasta olen huomannut todella uusien innovaatioiden syntymisen automaatiotekniikan saralla, eikä näihin oikein pääse sisälle, jos niitä ei ala rapsuttaa pintaa syvemmältä.”
Uusien teknologioiden ymmärtäminen ja hahmottaminen siis vaativat työtä ja aikaa kokeneelta ammattilaiseltakin. Uuteen teknologiaan investointi ja sen implementointi liiketoimintaan voi erityisesti pk-yritykselle olla liian iso tai jopa hieman pelottava haaste. Pyrimme siis Digi-Salamassa ottamaan tämän haasteen haltuun yritysten puolesta.
Vastavalmistuneen innolla kohti haasteita
Valmistuin Metropolian konetekniikan tutkinto-ohjelmasta kesäkuussa 2019. Kuullessani Metropoliassa syyskuussa alkavasta hankkeesta ja tähän kuuluvasta projekti-insinöörin paikasta innostuin asiasta toden teolla ja ilokseni tulin valituksi tähän tehtävään.
Metropolian henkilökuntaa hankkeessa on palkattuna viisi työntekijää, joista jokainen toimii teemavastaavana yhdelle teknologialle ja vastaa opiskelijoiden ohjaamisesta projekteissa. Minulle valikoitui näistä autonomiset robotit, sillä olin tähän teknologiaan saanut ensi puraisun jo omien opintojeni aikana. Toteutimme innovaatioprojektikurssilla Verkkokauppa.comin varastolle UGV (Unmanaged Ground Vehicle) -sovelluksen, jossa robotti simppelisti ajoi kahden pisteen väliä autonomisesti vähentäen työntekijöiden tarvetta kävellä pitkiä varaston käytäviä.
Teknologiateemavastaavan lisäksi toimin ikään kuin hankkeen talonmiehenä. Kaikki juoksevat asiat kulkevat kauttani, kuten projektien jako opiskelijoille, materiaalien ja komponenttien tilaus projekteihin ja opiskelijoiden ohjaus akuuteimmissa ongelmissa.
Nykyiset kollegat hankkeessa ovat entisiä opettajiani, ja kesti lähes kolme kuukautta, ennen kuin aloin päästä turhasta ylöspäin katsomisesta eroon ja luottaa omiin näkemyksiini. Mielipiteistäni on jatkuvasti oltu kiinnostuneita, ja on ollutkin mahtavaa huomata, että vastavalmistuneella insinöörilläkin voi olla annettavaa kokeneiden kettujen seurassa. Näkyvintä tulosta olen pystynyt tekemään hanketta esitellessä ja yrityskontakteja järjestäessä useilla eri messuilla ja seminaareissa
Pinnan rapsutus voi alkaa
Syksyllä 2019 ohjasin autonomisia robotteja tutkivaa ryhmää. Sen tehtävänä oli kartoittaa eri laitetoimittajia ja tehdä vertailuja niiden tuotteiden ominaisuuksien välillä. Oli mielekästä ohjata motivoitunutta ja osaavaa ryhmää sekä itsekin tutustua tarkemmin UGV-teknologiaan. Alkukarsinnasta mukaan seuloutui viisi laitevalmistajaa, ja tarkemman tutustumisen jälkeen mukana oli kolme. Seulonnan jälkeen Metropolialle päätettiin hankkia tanskalaisen MIR-yrityksen UGV-laite. Ryhmä toteutti laitteella hienon demosovelluksen, ja se esiteltiin kurssin loppuseminaarissa.
Opiskelijat tutkimassa MIR-UGV:tä
Nyt keväällä 2020 olemme alkaneet toden teolla toteuttaa projekteja yrityksille, joissa syksyn teknologiakartoitukset toimivat perustana. Jokaisen teknologiateeman alle on saatu projektit käyntiin. Tekeillä on mm. autonomisen drone-parven kehittäminen, kaksi miehittämättömän noutovaraston kehitysprojektia, teollisuusrobotin turvallistaminen cobotiksi ja oluenpanoprosessin automatisointi. Näistä ja muistakin käynnissä olevista projekteista löytyy kuvaukset hankkeen kotisivuilta. Pelkästään jo ensimmäisten projektien parissa toimiessani olen saanut herkullisen puraisun näiden teknologioiden viimeisimmistä innovaatioista kuten RFID-tekniikasta ja päässyt tutustumaan uusiin prosesseihin kuten oluen panemiseen.
Pyöräytä se ulos!
Projekti-insinöörin tehtävät tässä hankkeessa ovat poikineet myös kaksi erittäin mielenkiintoista spin-off- hommaa: Garage-projektitilan projektoinnin ja EU:n rahoitushakemusten valmistelun. Mikäli rahoitus myönnetään, aletaan niistä poikivia projekteja työstää osana Digi-Salamaa.
Rehtori Riitta Konkola hakee karkkia YuMi-robotilta
Garege spin-off-hankkeen tarkoituksena on suunnitella ja rakentaa erikseen sähkö- ja koneautomaation opiskelijoille tila, jossa voi valmistella ja toteuttaa projektinsa sekä kohdata yritysten kanssa. Garagesta tulisi siis verkoston pääkallonpaikka. Maailmalla ja Suomessakin on syntynyt automaatioon ja robotiikkaan keskittyviä kilpailuja, kuten FIRST-organisaation järjestämät kilpailut ja niistä erikseen mainitakseni Lego League, jonka vuoden 2020 loppukilpailu tullaan järjestämään Metropolian Myyrmäen kampuksella. Garage palvelisi siis opiskelijoita myös näihin kilpailuihin osallistumisen yhteydessä
Ihmisten kanssa, tekniikan parissa
Digi-Salamassa työskentely vähintäänkin lähentelee vastavalmistuneen insinöörin unelmatyöpaikkaa. Työssä saa jatkuvasti olla tutustumassa oman alan uusimpiin innovaatioihin ja pääsee rapsuttamaan niitä pintaa syvemmältä. Työtä tehdään myös hyvin paljon ihmisten kanssa, vaikka laitteet ja teknologiat meillä keskiössä ovatkin. Työpaikan sosiaaliset kontaktit ja yhteiset vapaa-ajan aktiviteetit tekevät tästä pestistä entistä mukavamman ja antoisemman.
Koen myös, että olen vetelemässä köysiä ikään kuin opiskelijoiden ja kokeneemman henkilökunnan välillä. Ei sillä, etteikö kokeneilla ketuilla olisi homma hallussa, mutta vastavalmistuneena insinöörinä minulla on vielä oikein tuoreessa muistissa oma opintoaika, joten pystyn yhä tuomaan esille opiskelijan näkökulman. Nyt hankkeesta on takana ensimmäinen neljännes, ja suurella innolla odotan, mitä tulevat yrityskontaktit ja projektit tuovat tullessaan.
Kirjoittaja
Lauri Ristolainen
Digi-Salaman projekti-insinööri ja UGV teemavastaava