Project Description

Työstökoneen opetus
  • Mahdollisuus opetustyövälineeksi

  • Välineiden käyttö tulee olla helppoa asiakkaalle

  • Teknologiassa ollaan aina askel edellä

Yritys 

360Mediatalo on suunnannäyttäjä VR360-sisällöntuotannon sekä -julkaisuteknologian kehityksessä ja missionamme on tuoda virtuaalitodellisuuden eri ulottuvuudet arkipäivään. 360Mediatalo perustettiin vuonna 2015 visiona luoda helppokäyttöiset työkalut VR-ympäristöjen sekä -tapahtumien luomiseen. 360Editorin avulla kuka tahansa voi luoda innostavia ja uudenlaisia ympäristöjä esimerkiksi oppimisen tueksi. 

  

Kuusi salamaprojektia toteutettiin kevään 2021 aikana 

360Mediatalon kanssa toteutettiin yksi laajimmista kokonaisuuksista. Kuusi työryhmää työskenteli projektin parissa, neljä liiketalouden työryhmää, yksi koneautomaation ja yksi peliteknologian. Projekteissa innovoitiin editorin sovellusaloja virtuaalitodellisuutta hyödyntäen opetuskäyttöön vaativille laitteille ja autokouluille sekä esittelyvälineeksi kuntosaleille. Toteutettiin myös peli, joka luotiin editorin avulla. Projekteissa tehtiin paljon tutkimusta, mutta myös toteutettiin pienimuotoisia demoja ideoista. 

Kun valokuva ei enää riitä 

Liiketalouden projektissa tutkittiin mahdollisuutta hyödyntää 360kameraa kuntosalin tilojen esittelyyn, joten virtuaalitodellisuuden avulla voitaisiin tarjota uudenlainen asiakaskokemus. Projektista toteutettiin demo. Demoversion kuvausprosessi toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun Myyrmäen kampuksen kuntosalilla. Sali kuvattiin 360 kameralla kuudesta eri kohdasta, jotta saatiin luotua virtuaalinen kokonaisuus, jossa pystyy nuolien avulla liikkumaan sujuvasti salin ympäri. Kuvaamisessa käytettiin apuna kameran omaa tripodia, joka osaa automaattisesti poistaa itsensä kuvasta. 

Materiaalit siirrettiin Insta360 Studio 2021 sovellukseen tietokoneelle, jossa kuvat yhdistettiin 360 muotoon. Tämän jälkeen kuvat siirrettiin 360 Mediatalon Editoriin, jossa ne muokattiin oikeaan järjestykseen, ja lisättiin erilaisia tehosteita, kuten nuolia liikkumista varten, laitteen käyttöohjevideo ja infopainike. Koska tämä on demoversio, vain yhdelle kuntosalilaitteelle tehtiin ohjevideo ja käyttöselostus. Kun virtuaaliesittelyjä tehdään kuntosaliyrityksille, jokaiseen laitteeseen lisätään käyttöohje sekä video.  

Mahdollisuuksia opetuksen työvälineeksi 

Laskentatoimi ja rahoituksen pääaineessa analysoitiin 360Mediatalon laitteiston käyttömahdollisuuksia autokouluissa eri analyysityökalujen avulla. Autokoulujen markkinoita tutkitaan 360mediatalon näkökulmasta. Autokouluala on nykyäänkin jo hyvin kilpailtua ja monet autokoulut etsivät koko ajan uusia keinoja saada uusia asiakkaita. VR:n ja 360 teknologian hyödyntäminen on ollut todella vähäistä, ja tämän takia tällä alalla on mahdollista saada hyvää kilpailuetua verrattuna muihin autokouluihin esimerkiksi kustannusten muodossa. 

Autokoululle, jonka ydintoimintaa ei ole ohjelmistojen tuottaminen todennäköisesti tarvitsee organisaation ulkopuolista osaamista virtuaalitodellisuuden toteuttamiseksi. Tässä kuvaan astuu toimijat kuten 360Mediatalo, jotka myyvät työkaljua ja ohjelmistoja 360-videoiden tuottamiseen, sekä avaimet käteen ratkaisuja asiakkailleen. 360Mediatalo mahdollistaa asiakkaiden kuvata omia 360-videota ja editoida sitä heidän ohjelmallaan.  Tällöin esimerkiksi asiakas kuten autokoulu voisi toteuttaa 360-videon kuvaamisen ja editoimisen itse. Five Forcesmallin avulla analysoitiin autokoulujen markkinaviehättävyyttä. 

360Mediatalon tarjoamat työkalut ovat tehty tarkoituksella helppokäyttöisiksi, sillä ne on tarkoitettu asiakkaan itsekäytettäväksi. Kustannuslaskelman perusteella 360 videoiden ja VR-lasien käyttö autokouluissa on hyvin perusteltavissa. Analyysissä puntaroitiin haasteita sekä etuja, mutta konkreettisena etuna arvioitiin mahdollisuus säästää jopa 22 000 euroa vuodessa vain muuttamalla yhden ajotunnin päivässä virtuaaliseksi. 

Käyttöohjeet virtuaaliseen muotoon 

HAAS UMC-750-työstökoneen perehdytys siirtäminen VR-ympäristöön oli koneautomaation projektiryhmän toteuttama työ. HAAS UMC-750 on 5-akselinen CNC-pystyjyrsinkone. Työstökoneita ohjataan joko manuaalisesti taikka numeerisella ohjauksella. Numeerinen ohjaus (NC, numerical control) tarkoittaa numeerisilla symboleilla tapahtuvaa työstökoneen ohjausta. Työstökoneen ohjauselektroniikka vastaanottaa numeerisia symboleita, jotka se muuttaa halutuksi liikkeeksi.  

Virtuaalitodellisuus on tietokoneella luotu keinotekoinen ympäristö. VR voidaan käyttää useaan eri tarkoitukseen, joista tunnetuin on todennäköisesti pelaaminen. Projektissa käytetään virtuaalitodellisuutta koulutussimulaattorin muodossa. Sen avulla voidaan oppia ilman oikean todellisuuden mahdollista vaaraa, jota saattaa aiheutua väärin tehdessä. Työtä ohjasi lista vaiheista, jotka tulisi saada esitettyä.  

Suunniteltiin tapa miten työstökonetta ja sen käytön vaiheita kuvattaisiin, jotta VR-maailmaan saadaan mahdollisimman selkeä ja toimiva lopputulos. Työstökoneesta otettiin edestäpäin 360-kuva ja jokaisesta työvaiheesta erillinen kuva koneen ohjaustaulusta. 360-kuvat otetiin kameranjalan avulla GoPro Max kameralla, jotta kuvat on otettu samasta kohdasta. Kuvien ottamisessa käytetään ajastinta, ettei 360-kuvan taustalla näy ylimääräisiä henkilöitä. 

Tietyistä työvaiheista kuvattiin 360-video, jotta VR-maailmassa nähdään, miten kone käyttäytyy esimerkiksi kappaleen nollapisteen mittauksen aikana. Videon haasteena on konetta ohjaavan henkilön näkyminen videossa. Projektin edetessä projektiryhmä huomasi, että kuvia pitää editoida ennen niiden lataamista 360editoriin, jotta lopputulos olisi mieluinen. Lisäksi 360-kuvaan lisättiin tekstiä, että esityksen katsojalla olisi jonkinlainen idea mitä pitäisi tehdä. 

Innovaatioprojektissa onnistuttiin tuottamaan suunnitelman mukainen VR-demo. Toteutuksen laatu ei kuitenkaan vastannut odotuksia. Toteutuneen työn suurin kehityskohde on nimenomaan toteutuneen VR-tuotoksen laatu, johon vaikutti kuvat ja videot. Materiaalin kuvaamiseen tulisi panostaa huomattavasti enemmän. Innovaatioprojektissa valmistettu VR-ympäristö tulee mahdollisesti koulun konelaboratorion käyttöön. VR-ympäristö oli perehdytys työstökoneen käyttöön, joten siitä on mahdollisesti hyötyä koulun ensimmäisen vuoden opiskelijoille. 

XR- peliryhmälle annettiin täysi vapaus tehdä ja toteuttaa. Useimmissa salamaprojekteissa on huomattu, miten tärkeää on ollut projektin tavoitteiden määrittäminen. Tässä salamaprojektissa 360Mediatalo halusi kuitenkin nähdä, mitä uutta voisi projektiryhmä innovoida 360työvälineen avulla ilman mitään rajoituksia. Tuloksena saatiin murhamysteeripeli, joka sijoittui 20-luvun hotelliin.  

Projektit olivat monipuolisia ja eri osaamisalueiden opiskeloijoiden avulla myös näkemyksiä syntyi useammasta näkökulmasta ja lähestymistavasta.